Bureau Walvis & Mosmans

Expo Conn3ct: Impact van drukpers en sociale media

22.06.2017 - 17.09.2017

Wat hebben de tweets van Donald Trump en de boeken van Erasmus met elkaar gemeen?

Gedrukte boeken uit de zestiende eeuw hadden een immense impact op mens en maatschappij, net zoals Twitter, Facebook, Instagram en andere sociale media vandaag. Antwerpen speelde daarin als drukkerscentrum een prominente rol en was een soort Silicon Valley van de zestiende eeuw.

Oude boeken en nieuwe media

Sociale media zijn overal aanwezig en overspoelen ons met updates, snapchats en tweets. Vijf eeuwen geleden schreef Luther korte pamfletten die in één dag werden geproduceerd en zijn tegenstanders deden hetzelfde. Ze lieten de persen draaien, ontketenden revoluties en verdeelden de wereld in voor en tegen.

Wat verbindt Erasmus met sociale media gebruikers?

De interactieve expo Conn3ct zet beide media tegenover elkaar. Negen multimediale consoles en 50 boeken uit de vroege zestiende eeuw. Ze tonen het verband tussen de kracht van de drukpers toen en de impact van de sociale media nu. Ontdek hoe beide media uitgroeien tot massamedia met ongekende mogelijkheden en leer pamfletten en tweets kennen als instrumenten van ideeënverspreiding of polemiek. Ga op verkenning in Conn3ct, activeer de multimediale consoles en deel uw mening en voorkeuren met andere bezoekers.

Internationale samenwerking

Conn3ct is een initiatief van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en de Koninklijke Bibliotheek van Nederland, nationale bibliotheek van Nederland, in samenwerking met de Provinciale Bibliotheek Limburg en de Universiteit Antwerpen en naar aanleiding van het Vlaams-Nederlandse Gastlandschap op de Frankfurter Buchmesse 2016.

Na Göttingen, Den Haag en Antwerpen reist de expo verder naar Hasselt.

Voor meer informatie: conn3ct.media

Honger naar meer?

Krijg je niet genoeg van de zestiende eeuwse boeken en drukwerk? Breng dan zeker ook eens een bezoek aan het Museum Plantin-Moretus.