Uitgeverijen P, Houtekiet en Standaard Uitgeverij deponeren in de Erfgoedbibliotheek

De Erfgoedbibliotheek verzamelt alle literaire werken van Vlaamse schrijvers. Om die ambitie kracht bij te zetten schenken uitgeverijen P, Houtekiet en Standaard Uitgeverij (strips) vanaf nu één exemplaar van elk nieuw boek dat ze publiceren aan deze bibliotheek. Hiermee volgen ze het voorbeeld van de uitgeverijen Pelckmans en Vrijdag, met wie we al langer samenwerken.

04.04.2019

Deze drie uitgeverijen kennen een lange traditie in de Vlaamse literaire uitgeverswereld. Uitgeverij P werd in 1990 in Leuven opgericht door Leo Peeraer en geeft voornamelijk dichtbundels uit, van zowel nieuw talent als van gevestigde waarden en buitenlandse coryfeeën die hun Nederlandse stem vonden. Uitgeverij Houtekiet werd in 1986 door Julien Weverbergh opgericht als een apart fonds van uitgeverij Hadewijch. Ze brengt literaire romans, thrillers en kwaliteitsvolle non-fictie op de markt. Standaard Uitgeverij ging, na een lang voortraject, in 1984 officieel van start. Naast imprints als Manteau en Davidsfonds is de uitgeverij bekend van de strips zoals Suske en Wiske en De Rode Ridder. Het zijn deze stripuitgaven die deel uitmaken van de overeenkomst.

De deponeringen zorgen ervoor dat er in de Erfgoedbibliotheek een uiterst volledige collectie wordt bewaard met de werken van deze uitgevers. Dat is niet alleen een geruststelling voor de uitgevers zelf, ook het publiek kan al deze uitgaven nu en in de toekomst in onze leeszaal raadplegen.