Twee internationale wetenschappers krijgen reisbeurs naar Antwerpen (2019)

Eerder dit jaar lanceerden de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en het Museum Plantin-Moretus, met steun van de Stichting Nottebohm en het Dotatiefonds voor Boek en Letteren, een reisbeurs om onderzoek naar de geschiedenis van het gedrukte boek in Antwerpen te stimuleren. Vandaag wordt deze jaarlijkse beurs voor het eerst toegekend. Twee buitenlandse onderzoekers krijgen financiële steun om enkele weken onderzoek te komen doen in de Antwerpse bibliotheekcollecties.

18.10.2018

Dr. Claire Eager (Colorado College, Colorado) doet onderzoek naar de Engelse dichter Edmund Spenser (c.1552-1599), de auteur van onder andere het epische gedicht The Faerie Queene, en diens relatie met de Zuid-Nederlandse rederijker Jan van der Noot (c.1539-c.1595). Van der Noot was bijzonder nauw betrokken bij de manier waarop zijn boeken werden geïllustreerd, gedrukt en verspreid. Door zijn samenwerking met illustratoren als Marcus Gheeraerdts en Lucas d’Heere kan je bijna spreken van ware kunstenaarsboeken. Van der Noot koos de jonge en nog onbekende Spenser om zijn Theatre oft toon-neel in het Engels te vertalen. Via Spenser beïnvloedde het werk en de werkwijze van Jan van der Noot zo de manier waarop literatuur in Engeland in de zeventiende eeuw werd vormgegeven.

Ashley Gonik (Harvard University, Massachusetts) wil te weten komen wie verantwoordelijk was voor het opstellen van tabellen in vroegmoderne boeken. Waren het de auteurs of eerder de zetters en drukkers die bepaalden hoe ze er zouden uitzien? Welke technieken werden er gebruikt om wetenschappelijke publicaties te illustreren? Om dat te onderzoeken zal ze tientallen zestiende-eeuwse boeken van dichtbij bekijken en opmeten. Onderzoek in het archief van de Officina Plantiniana zal aanvullende gegevens opleveren over de lonen die betaald werden voor het zetten en drukken van deze complexe publicaties.