Dotatiefonds koopt twee nieuwspublicaties van Abraham Verhoeven

Op 15 maart kocht het Dotatiefonds voor boek & letteren twee zeer zeldzame nieuwspublicaties van de Antwerpse krantenpionier Abraham Verhoeven (1575-1652). Hierin brengt hij verslag uit over belangrijke episodes in de Tachtigjarige Oorlog. De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, die al een belangrijke collectie van gelijkaardige zeldzame krantjes bezit, zal beide afleveringen bewaren.

20.03.2019

De twee aangekochte publicaties dateren uit 1606, de beginperiode van Verhoevens experimenten met nieuws. Het was een cruciale periode in de Tachtigjarige Oorlog. Het Spaans-Habsburgse leger, onder leiding van veldheer Ambrogio Spinola, was in de zomer van 1605 vanuit het oosten de Republiek binnengetrokken. Doel was zoveel mogelijk steden te veroveren op het Staatse leger, dat onder leiding stond van Maurits van Oranje. In augustus 1606 slaagde Spinola er na een beleg van twee weken in om de vesting Grol (nu Groenlo) te veroveren. Meteen daarna gaf hij zijn adjudant, de Graaf van Bucqoy, de opdracht om door te trekken naar Rijnberk (nu Rheinberg) om te voorkomen dat die stad versterkt zou worden. Rijnberk werd uitgehongerd en moest zich overgeven.

Deze twee publicaties zijn uiterst zeldzaam. Van één van beide is een tweede exemplaar bekend dat in het Rijksmuseum in Amsterdam bewaard wordt. Van het andere stuk is geen ander exemplaar bekend. De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bewaart reeds een zeldzaam exemplaar van een uitgave uit 1605 over de slag bij Blokkersdijk (zie afbeelding bovenaan). Verder bezit de bibliotheek een belangrijke collectie latere krantjes van Abraham Verhoeven, die ook wereldwijd de aandacht trekt van onderzoekers. De volledige collectie werd in 2017-2018 gedigitaliseerd. De twee nieuwe stukken zullen uiteraard ook gedigitaliseerd worden, zodat ze voor geïnteresseerden uit binnen- en buitenland beschikbaar zijn.

Deze aankoop bij het Brugse veilinghuis Marc Van de Wiele was mogelijk dankzij de steun van de leden en mecenassen van het Dotatiefonds voor boek & letteren. Wilt u soortgelijke aankopen ook in de toekomst mogelijk maken? Word dan lid van het Dotatiefonds of doe een gift aan ons Mecenaatsfonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting.