De constructie van een globe

Een globe bestaat uit twee halve bollen in papier-maché, die aan elkaar gelijmd worden. Binnenin de globe zit een houten asconstructie die met metalen krammen aan de binnenzijde van de schil bevestigd is.

De asconstructie

In de houten hoofdassen, die van de Zuidpool naar de Noordpool van de globe lopen, worden metalen pennen aangebracht. Deze kunnen draaien in de metalen meridiaan, zodat de globe kan ronddraaien. Bij de globes van 68 centimeter zijn ook dwarse assen aangebracht om de constructie te verstevigen. Tijdens het vooronderzoek van de globes van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bleek dat er oude restauraties waren uitgevoerd: de pennen die vast in de houten as zitten, waren afgezaagd.

De meeste globes worden in balans gebracht door zakjes met loden kogeltjes in de schil. Uit onderzoek is gebleken dat deze zakjes bij de globes van de Erfgoedbibliotheek niet aanwezig zijn.

De stoel van een globe

Een globe kan niet op zichzelf staan en wordt daarom in een stoel geplaatst. De metalen meridiaan rond de bol rust op een gedraaide steun in het midden van de bodemplaat van de stoel. Onder de bodemplaat loopt een kruis naar de vier poten. Het kruis onder de grondplaat rust draaibaar op een driehoekig onderstel met eivormige pootjes. Dit onderstel draagt het volledige gewicht van de globe en de stoel. Op de grondplaat zit ook nog een kompas.

De papieren oppervlakte

Op het papier-maché komt een krijtlijmlaag om het oppervlak glad te maken. Op die laag worden papieren panden of ‘geren’ aangebracht waarop de cartografische afbeelding van de globe gedrukt is. Het papier wordt met de hand ingekleurd en eventueel met bladgoud afgewerkt. Een vernislaag beschermt de tekening en vormt de buitenste laag.

Deel van de webexpo