Bibliotheekcollectie Ivo Michiels en Christiane Faes aan de Erfgoedbibliotheek gelegateerd

Na het overlijden van Christiane Faes kwam de privébibliotheek van het koppel Michiels-Faes naar de Erfgoedbibliotheek. Meer dan 4.000 boeken werden opgehaald in het Franse dorpje Le Barroux, waar ze lange tijd woonden.

12.06.2020

Ivo Michiels, pseudoniem van Henri Ceuppens (1923-2012) drukte zijn stempel op het Vlaamse naoorlogse artistieke leven als kunstcriticus, scenarist, tijdschriftredacteur, docent én vooral als innovatief schrijver. Hij werd de vader van de experimentele roman in Vlaanderen met Het boek Alfa (1963), dat deel uitmaakt van de canon van de Nederlandstalige literatuur vanuit Vlaams perspectief. Tussen 1983 en 2001 werkte hij zijn tiendelige Journal Brut uit. Michiels’ werk viel vaak in de prijzen: de Arkprijs van het Vrije Woord (1958), de Prijs voor Letterkunde van de Vlaamse Provincies (1977), de Staatsprijs voor Verhalend Proza (1978), de Dirk Martensprijs (1988), en de Driejaarlijkse Prijs van de Vlaamse Gemeenschap (1993). Hij ontving daarnaast een eredoctoraat van de Katholieke Universiteit Brussel (1993) en was lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Zijn werk werd in acht talen vertaald. In 2012 werd hij door het Amerikaanse Contemporary Arts Educational Project gelauwerd met de America Award voor zijn bijdrage aan het internationale schrijverschap.

Christiane Faes (1943-2018) begon in 1962 begon aan een studie ‘Filmscenario’ en ‘Geschiedenis van de moderne kunst’, gedoceerd door Ivo Michiels. Vanaf dat ogenblik werd een hechte band gesmeed, en in 1965 traden ze in het huwelijk. Gedurende 47 jaar, vanaf de ‘sneeuwdialoog’ uit Het boek Alfa tot Maya Maya (2013) was ze zijn muze. In 1979 zochten ze het isolement op in het Zuid-Franse Le Barroux, vlakbij de Mont Ventoux. Christiane Faes publiceerde in 2018 met Namaste een hommage aan Ivo Michiels.

De bibliotheek weerspiegelt de veelzijdige interesses en contacten van het koppel en bevat zowel Nederlandstalige als wereldliteratuur, kunstboeken en oosterse filosofie. Geïnteresseerde onderzoekers kunnen voor meer informatie en vragen terecht bij Linde De Potter, conservator moderne drukken in de Erfgoedbibliotheek.