Overslaan en naar de inhoud gaan
Nottebohmzaal (c) Victoriano Moreno

Bekijk ons jaarverslag 2020

Wilt u meer te weten komen over alle acties en initiatieven van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in 2020? In ons jaarverslag leest u er alles over.

Lees het jaarverslag

Wie 2020 in een notendop wil samenvatten, komt ongetwijfeld uit bij één woord: corona. Ook in dit jaarverslag van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is er jammer genoeg geen ontkomen aan. Af en toe krijgt u dus een overzicht wat we allemaal niet (of minder uitgebreid) hebben kunnen doen omwille van dit virus.

Gelukkig was 2020 niet alleen kommer en kwel. Veel belangrijker dan wat niet is gebeurd, vormt dit jaarverslag de neerslag van alles wat wel is gerealiseerd. En daar zijn we best fier op. Hierbij alvast enkele cijfers om dit te illustreren; een volledig overzicht vindt u in het jaarverslag:

• 14.811 boeken werden aan de collectie toegevoegd. 10.383 volumes werden geschonken, 4.428 volumes werden aangekocht.
  • De Vlaamse overheid erkende 2 geïllustreerde handschriften uit onze collectie als topstuk.
  • Meer dan 3.000 historische kaarten kregen een nieuwe thuis in zes nieuwe ladekasten.
  • 6.815 boeken werden naar het scanatelier van Google getransporteerd.
  • 195.775 pagina’s werden met onze eigen scanners in huis gedigitaliseerd.
  • 10.321 inventarisnummers, 12.920 bibliografische records en 30.099 objecten werden aan de catalogus toegevoegd.
  • Onze website kreeg 55.349 unieke bezoekers over de ‘vloer’.
  • Ondanks corona brachten onze gebruikers 10.473 bezoeken aan de leeszaal.
  • 19 vrijwilligers staken een handje toe, goed voor 1.519 uren vrijwilligerswerk.

Meld je aan voor de nieuwsbrief