Georges Eekhoud

De persoonlijke boekenverzameling van Georges Eekhoud is een van de belangrijkste schrijverscollecties in de Erfgoedbibliotheek.

Georges Eekhoud (1854-1927) was een Franstalige Antwerpse schrijver. Hij was atheïst en anarchist, en had sympathie voor de Vlaamse Beweging. Hij publiceerde op zijn drieëntwintigste een eerste dichtbundel: Myrtes et Cyprès en zes jaar later zijn eerste roman: Kees Doorik: scènes du polder. Daar al is duidelijk dat de helden in de verhalen van Eekhoud eerder paria’s zijn.

Dat is niet anders in zijn magnum opus La Nouvelle Carthage uit 1888. Met die sociaal bewogen roman over Antwerpen als havenstad won hij de Prix Quinquennal de littérature française. Ook later schreef Eeekhoud nog veel over Antwerpen: Les libertins d’Anvers: légende et histoire des Loïstes begint met de legende van de reus Antigoon om uit te monden in een verhaal over libertijnen en ketters. In 1899 zorgde Eekhoud voor ophef met zijn roman Escal-Vigor. De inhoud leidde tot een rechtszaak omwille van de onverbloemde homoseksualiteit.

Georges Eekhoud schreef als kunstcriticus monografieën over Hendrik Conscience en Peter Benoit. Hij was verbonden aan tijdschriften als L'Étoile belge, La Jeune Belgique, Mercure de France en Le Coq rouge, en was bevriend met tijdgenoten als Jacob Israël de Haan, Camille Lemonnier, Edmond Picard, Sander Pierron, Georges Rodenbach, Paul Verlaine, Emile Verhaeren ... Hij was een van de eerste leden van de Académie Royale de Langue et de Littérature Françaises.

Het is stadssecretaris Alfons Goethals die na het overlijden van Eekhoud in het bezit kwam van de collectie. Hij speelde deze collectie bij leven grotendeels door aan de toenmalige Stadsbibliotheek. Een kleinere collectie boeken uit de bibliotheek van Georges Eekhoud – via de familie Goethals bij het Letterenhuis terecht gekomen – werd in 2008 overgeheveld naar de Erfgoedbibliotheek.

Diverse exemplaren uit de Eekhoud-collectie bevatten een opdracht. Tot de collectie behoren ook enkele manuscripten.

Meer weten?

Digitaal beschikbaar