Foto: Michel Wuyts, Bart Huysmans

Borstbeelden

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bewaart niet alleen een uitgebreide collectie boeken, ze bezit ook een kleine maar opvallende verzameling beeldhouwwerken.

De oudste beelden

Beroemd is natuurlijk het standbeeld van Hendrik Conscience, die vreedzaam de wacht houdt op ‘zijn’ plein. Maar ook in de Nottebohmzaal staan heel wat portretbustes van belangrijke personen. De oudste beelden zijn die van Christophe Plantin, geschonken in 1836 door baron de Pret de Terveken, die ook de twee globes van Blaeu aan de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience schonk. Uit dankbaarheid werd ook zijn eigen beeltenis in de galerij opgenomen.

Bibliothecarissen en schrijvers

Ook voormalige stadsbibliothecarissen kregen een beeld. Frans Hendrik Mertens, die de bibliotheek in de periode na de Belgische onafhankelijkheid leidde en haar een nieuw elan bezorgde, werd in marmer vereeuwigd. Constant Jacob Hansen kreeg een medaillon.

Tenslotte zijn er de beelden van grote schrijvers, meestal besteld naar aanleiding van herdenkingen. Goethe, Schiller en Vondel sieren de bibliotheek sinds de 19de eeuw. De recentste aanwinst is de buste van Poesjkin, nagelaten door het Poesjkincentrum dat in 2002 zijn werking stopzette en een gedeelte van de bibliotheek overdroeg aan de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience.