Egyptische kast in de Nottebohmzaal Foto: Michel Wuyts, Bart Huysmans

De Egyptische kast

Centraal in de Nottebohmzaal prijkt de imposante Egyptische kast. Ze is, samen met de boeken van Karl Richard Lepsius, het bewijs van de grote belangstelling die in de 19de eeuw heerste voor het oude Egypte.

De boeken van Lepsius

Karl Richard Lepsius (1810-1884) was egyptoloog en publiceerde een basiswerk over hiërogliefen. In 1842 leidde hij een drie jaar durende expeditie naar het Nijldal. De 1.500 objecten die hij toen meebracht, vormen de basis van de egyptologische verzameling van de Staatliche Museen zu Berlin.

De expeditie van Lepsius was het eerste grootscheepse veldonderzoek in de geschiedenis van de egyptologie. Het leverde tal van tekeningen en plannen op. Maar liefst 900 ervan selecteerde Lepsius voor zijn Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien – tot op vandaag een standaardwerk voor de kennis van de Oudegyptische beschaving.

Het was de toenmalige prins-regent Frederik Willem Lodewijk van Pruisen, later gekroond tot keizer Willem I van Duitsland, die de twaalf boekbanden Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien aan Antwerpen schonk. Dat hebben we aan de Belgische gezant in Duitsland, Jean-Baptiste Nothomb te danken: hij had in naam van de Academie voor Schone Kunsten een exemplaar van het werk gevraagd, ter inspiratie voor de leraren en leerlingen.

Leuk om te weten: het werk van Lepsius was een dankbare inspiratiebron voor het aanbrengen van de hiërogliefen op de Egyptische tempel van de Antwerpse Zoo.

De Egyptische kast

Na aankomst in Antwerpen werden de boeken van Lepsius eerst een aantal dagen tentoongesteld in de Academie en nadien gedeponeerd in de Stadsbibliotheek. De boeken maakten zo’n grote indruk op het publiek dat ze een ereplaats kregen in de Egyptische Kast. Die was oorspronkelijk bedoeld voor de boekbanden van de Description de l’Egypte, waarvan de Stadsbibliotheek al een exemplaar bezat.

De Egyptische kast is een vrijstaand meubel met één deur en een opklapbaar bovenblad, waarop de boekenbanden kunnen worden gepresenteerd. Binnenin zitten acht uitschuifbare legborden, waarop de twaalf monumentale boekenbanden worden bewaard. Het meubel is van linden- en eikenhout, afgewerkt met bloemfineer van Cubaans of Hondurees mahoniehout. De hoekstijlen en bovenste gordel zijn versierd met Egyptisch geïnspireerd houtsnijwerk.

Meer weten?

• Jean-Yves Empereur: Description de l'Egypte, publiée par les ordres de sa majesté l'empereur Napoléon Le Grand.DVD: Le Mans, 2006
  • Karl Richard Lepsius: Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien. (Exemplaar uit de Universitäts- und Landesbibliotheek Sachsen-Anhalt)
  • Mummies in de bibliotheek. Tentoonstelling Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Antwerpen, 2006